söndag 27 april 2008

Rädda Mangroveskogarna....



...dra ditt strå till stacken genom att inte köpa Scampi mm.
Läs nedan så får du bilda din egen uppfattning, jag har redan bestämt mig!
http://www.scampi.nu/
Scampi, tigerräkor, kungsräkor, jätteräkor…kärt barn har många namn. För inte alltför många år sedan var jätteräkor en lyxvara i Sverige och övriga västvärlden. Idag dyker de upp i allt fler livsmedelsbutiker, på restauranger och i matlagningsprogram i tv.
Vad innebär det, vilka följder får den ökande konsumtionen?

I och med globaliseringen har vi fått tillgång till exotiska matvaror från världens alla hörn i våra lokala livsmedelsbutiker. Detta är på många sätt en positiv utveckling, men den innebär också problem. När produktionen av den mat vi äter sker så långt bort från vår vardag, och passerar så många mellanhänder på sin väg till våra middagsbord – då kan det vara svårt att få reda på om den ger upphov till negativ påverkan på människor och miljö.

När det gäller jätteräkor finns det mycket som tyder på att produktionen av dessa är ekonomiskt, socialt och ekologiskt ohållbar. Den ger upphov till raserade ekosystem och den sätter i vissa fall fattiga människors liv på spel. Skövling av mangroveskog, utfiskning, förstörd jordbruksmark, försaltat dricksvatten och brott mot mänskliga rättigheter är bara några av de följder som odlingen av jätteräkor ger i länder i Syd.

1 kommentar:

Ingrid sa...

Jag äter inte Scampi så jag kan med gott samvete känna mig ickedeltagande i eländet!

Annars ska vi stackare här i norr ta och klä oss för att gå ut och kämpa med snön...I år är det värre än jag kan minnas att jag någon gång sett det varit 1 maj. Så nog är det lite synd om oss allt ;0)

~Livet i byn