lördag 9 februari 2019

Vila i frid Flisan and let the sun keep shining on your face

För alltid i mitt minne, så saknad att mitt hjärta brister. 
24 juni 2001 - 9 februari 2019 
Så många äventyr, skratt och vilda diskussioner vi hade du och jag.
Du har förgyllt vårat liv till max! Men nu var det dax. Från en gammal katt som gick lite långsamt och inte hade så mycket matlust, som inte ville gå ut på vintern, som bara ville ligga i knät till en tyst kisse som inte spann, som inte ville äta alls och som vinglade fram och tittade med tom blick framför sig.
Jag kände att du sade till mig, nu är det dax matte. Nu vill jag inte mer...Helt plötsligt var vi där från ena dagen till den andra.

Jag hade för länge sedan bestämt att livet på mina djur, när de blir gamla, inte skulle förlängas med mediciner, undersökningar som smärtar och annan behandling som de inte förstår. Ingen annan än vi skulle hålla deras kroppar när de var så pass gamla så att man räknar månader. Inga nålar och inga stick skulle de utsättas för.
Flisan skulle få avsluta värdigt när hon fortfarande var katt för sin hatt och inte ett kolli eller ett darrande paket i veterinärens händer och där någon annan än jag tar beslutet.

Men tro inte att jag mår bra för det, nej fy så hemskt det är med sorgen och ångesten som drabbar en. Gjorde jag verkligen rätt, skulle jag inte ha väntat ett par dagar i alla fall? Veterinären hade ju kunnat undersöka henne för att säga var felet var, kanske hade vi kunnat ge henne något? Dessa frågor är idag tärande.
Men innerst inne vet jag, hon var gammal, nästan 17 år. Gammal och trött och ville bara sova.
Hon levde sitt liv som utekatt och hon var en glad, öventyrslusten, modig och stark katt fram till nu.

Vila i frid vår fina Flisan
Du kommer alltid ha en plats i mitt hjärta och jag ser dig varje morgon då du sitter på vardagsrumsmattan och säger hej då till mig. Jag ser din siluett i fönstret när jag kommer hem. Jag hör att du dricker vatten på natten och jag känner din varma, lena päls mot min mage.

För alltid i mitt hjärta för alltid!












Inga kommentarer: