tisdag 16 oktober 2012

Ett morgonpass....

... med Torbjörn Tännsjö, som är moralfilosof och var gäst i Morgonpasset på P3 i morse.

Där fick man förklaringar på hur vissa beter sig i samhäller och varför.
En del svar, en del alltså,  på ohjälpsamma människor och dåligt civil kurage berodde på att vi har bråttom! Vad, jag förstår ingenting?
Jag ger ett förslag. Ett gäng elever i blandade åldrar hade fått i uppgift att hålla ett föredrag om Den barmhärtige samariern. De delades in i tre grupper och fick jobba med detta i några timmar. När de skulle samlas igen så fick varje grupp olika besked om hur de låg till tidsmässigt.
En grupp fick veta att tiden var knapp så de skulle skynda sig (5-10 min). Den andra gruppen fick veta att de låg bra till( 20-30 min) och den tredje gruppen hade 1 timme kvar. På vägen till konferensrummet så låg en kvinna på marken och hade gjort illa sig.
Vem stannade och hjälpte henne?
Jo endast den sista gruppen som hade mest tid kvar...
Även om samtliga hade som uppgift att hålla ett föredrag om Den barmhärtige Samariern, så hade de totalt glömt bort kopplingen och vad de lärt sig, de var endast fokuserade på att komma i tid, och klev över kroppen som låg framför dem.

Men handen på bröstet så lovad jag att jag aldrig aldrig ska ha så bråttom. Tror att jag inte har det heller även om jag är rätt energisk och snabb? Jag försöker alltid sträcka ut en hand om jag tror att någon behöver den.
Sist så var jag på en offentlig toalett och det stod en tjej utanför när jag gick in så jag trodde hon väntade på sin mamma eller kompis. När jag kom ut så stod hon kvar.
Jag frågade om hon väntade på någon. Hon svarade, nej jag ska gå på toa men men men.... -Du vågar inte låsa, fyller jag i. Nej, det är så läskigt.
Stackarn stod där och samlade mod.
-Men jag vaktar, säger jag.
Hon mumlar tack och går in.Knackar när hon ska ut och ser överlycklig ut.
Bara en sådan enkel sak, att lyfta blicken och se vad man har framför sig. Vi var säkert 5-6 kvinnor på toan men alla hade som sagt, bråttom...

Inga kommentarer: