tisdag 13 maj 2014

Svett och etikett

Svt Flow har har en serie som heter Svett och Etikett.
Den är fylld med träning, fokusering, humor och allvarlig saker, läs utklippet från Kalles blogg.
 
Varje vecka får du följa Kalle när han kastar sig handlöst in i en ny värld, guidad av de mest namnkunniga profilerna inom varje träningsform. Han marscherar med fallskärmsjägare, dansar med hiphopare, lyfter atlasstenar med sveriges starkaste män och tävlar i crossfit. Kalle Zackari Wahlström kommer att testa åtta olika träningsformer, från träning till tävling och i varje avsnitt ställs han inför en tuff utmaning.
 
Efter att ha sett klassisk bodybuilding, Yoga och Strongman, så snurrar många tankar i huvudet.
I de flesta idrotter, de som går lite längre än bara motion, så sliter de rejält.
De lägger många timmar på träning och planering för att få ihop det. Vissa svälter, andra späker sig, äter tabletter och pulver.
Man har träningsvärk, blir orörlig, kanske skadar man sig, sjukgymnastik, rehab, pået igen osv. Ett sätt att leva helt enkelt och jag kan tänka mig att vissa reagerar starkt när de ser och träffar dessa människor. - Hur orkar de och vad är det som driver dem? Är de inte lite konstiga? Tycker de att de är snygga?
Men tänk om det är så enkelt att man tycker att det är kul, att man får kickar och endofiner i kroppen som gör en lycklig?

Jag har också bekanta som bantat hela livet, som är överviktiga, sjuka, som hetsäter, spyr, mår fruktansvärt dåligt i sin träningshysteri eller inte rör sig alls.
Vissa gör magsäcksoperationer, då man minskar magsäcken och inte får i sig samma mängd mat som tidigare, vilket gör att man tappar vikt. Men har man förstått vad som händer och varför eller är det en snabbfix?
Jag förstår att hälsan kommer först och att en operation kanske är enda räddningen. Men tänk om personen fick lägga pengarna (200.000 kr) på en kostvetare, dietist, träningscoach under 1 år kanske längre, vad skulle hända då?
Personligen tror jag det är den rätta vägen, jag tror att man skulle må så mycket bättre både psykiskt och fysisk om man fick hjälp på alla nivåer.

Jag tränar för att må bra, för att vara och förbli stark, för att orka sitta stilla på en stol i åtta timmar och utföra mitt jobb. Vet inte om min kropp är så mycket snyggare än någon annans men jag är stark och mår bra.

Tänk att det finns ytterligeter åt alla håll, fascinerande tycker jag.
 
Kalle gör en super bra insats, han går in med hull och hår (även hårlös)och ger järnet i de utmaningar han får och DET ska han ha en STOR ELOGE för!
 
 
IMG_1267

Att lyfta saker som är otympliga, säckar, stenar, stockar är väldigt bra att kunna!
Välj ut en sten som knappt går att rubba, hämta spätt och spade, gräv upp och lyft bort stenen till en annan plats - alltså hela kroppen blir glad av det!
#svettochetikett

1 kommentar:

Ingrid sa...

Jag som hatar att röra på mig skulle aldrig någonsin tänka tanken att gå på ett gym. Oavsett vad. Men så är det ju som det är för mig också ha-ha!!!

K tränar 1 gång per dag i två timmar sedan 1 januari och ser ut som en metrev nu, har väl gått ner typ 25 kg...Han tycker det är jättekul till motsats mot sin fru.

Ingrid