måndag 22 augusti 2011

Tandtekniker...

Nu har dotter åkt iväg till Karolinska institutet och hennes första skoldag som tandtekniker.
Fick höra att det är ett yrka "man ärver", oftast så har man föräldrar eller andra i familjen som arbetar som det, men i vårt fall är det inte så.
Kul att hon provar på något helt annat och kul att hon vågar testa.
Jag kommer ihåg att jag vill studera till Farmaceut och arbeta på Apotek, marinbiolog och dyka runt Galagaposöarna men så blev det ju inte...

Jag trodde ju att högskoleutbildningar var som övriga utbildningar, nämligen föreläsningar i x antal timmar 2-3 ggr i veckan, men här är det schema från klockan 9-16 varje dag. Så det blir ingen tid för extra jobb eller extra pengar, så även om hon bor hemma till en början så blir det studielån.
Konstigt det där, att på vissa utbildningar kan man nästan läsa två parallella "om man orkar" och andra är styrda till varje minut?

Jag håller tummar och tår för att hon kommer att trivas och att hon känner att hon valt rätt. Min lilla unge som blivit så stor - älskar dig så!

3 kommentarer:

Ingrid sa...

Att läsa på universitet går inte att jämföra med andra studier. Vi hade knökfullt hela tiden under alla åren jag läste till förskollärare. Det är ju inte så att man ångrar sig men det är tufft medans man håller på speciellt om man som jag hade småbarn hemma.

Hoppas Palina får en bra första dag på sitt nya studieliv :0)

~Ingrid

Gudmor sa...

Kul för Palina och tandtekniker behövs...säg till när hon ska ut och praktisera, kanske hon kan få göra det hos Dicken, du vet syrrans gamla X. kram Yvonne

Helena sa...

Vad an denna idé ? Men jag håller med dig man ska pröva sina vingarna när man kan