onsdag 11 juni 2008

Valpkurs del 2

Lite nyfiken var jag allt.... jag var ju inte med första gången.
Vi fick lära oss kontaktövningar,
1. Hålla godis mot huvudet så att valpen lär sig att titta på oss.
2. Hålla godis en ½ m från huvudet och få valpen att titta på oss.
3. Sätta godis på marken och få valpen att titta på oss.
När de gör det, så får de godiset och en massa kramar.
4. Inkallning. 1-2 m och ordet man skulle använda var hit, eller kom, eller något annat. Jag hade svårt att komma på ngt så jag använde mig av namnet, Nova. Hon var så duktig och kom bums.
5. Ligg. Det var svårt, för man skulle inte säga namnet ligg förrän de verkligen förstod vad det betydde. Vi skulle hålla en godis i handen och sätta hunden ner, därifrån för man godiset förbi hundens nos ner mot marken och på marken mot dig, ca 2-3 dm. Man ska hela tiden vara nära hunden, men oj oj vad jag skrattade. MEN till slut så lade Nova sig ner och hon fick godis och kramar. Sedan gick det av bara farten - så nu slänger hon sig ner och ligger kvar och väntar på godis.
Summa sumarum - lektion 2 gick riktigt bra!

Inga kommentarer: