tisdag 8 februari 2011

I'm back...

Back to the roots... Det är ju helt fel egentligen, men för mig känns det rätt.
Redan som 5-åring dansade jag tango och foxdrot. Lite stela danser där bröstkorg och rygg ska vara långa och höfter ovanför fötterna. I pardans så vill det sig att man kan stegen perfekt vilket betyder att det finns ytterst liten plats för spontanitet.
I början på 90-talet så började jag dansa afrikansk dans och det var underbart. Jag trodde att jag var smidig och mjuk, men ack vad jag bedrog mig. Vi dansade till musik från Senegal och där satt en rastafari och trummade för brinnande livet medens vi dansade loss. Det var tider det!
Afrikansk dans är en lättsam dans med fokus på rumpa, bröst och armar. Helt plötsligt så gjorde det ingenting att den stod ut och levde sitt eget liv. Ju större rumpa desto bättre!!Jo så är det!
Jag har alltid fått höra att jag har en rumpa som en svart kvinna, jag håller med. Förr kunde man sätta en back bira på svanken, nu är den lite plattare dock.
Det jag också älskar med denna dans är att klädkod inte existerar. Du behöver linne och byxor, vill man har mer fokus på höfterna så sätter man en sjal runt. Puma, Nike, Asics och Casall är ett minne blott, billigt och bra med andra ord.
Nu har gymmet där jag tränar fått in en tjej som är otroligt duktig, så varje måndag dansar jag livet ur mig. Shake your butt my friend, you will like it!!

2 kommentarer:

Carinale sa...

Alltså jösses vad jag önskade att jag var en sådan friskus som älskade att dansa.
Jag gillar inte att dansa.
Har noll rytm och det enda som är ok är att dansa tryckare med maken och möjligen lite headbanging på något superparty.
Annars är det tvärnobben, sån e jag...

Carinale sa...

Ja men hej igen :)
Har läst ifatt en massa kommentarer.
Tack för tips om träning - som sagt är inte särskilt förtjust i att träna. Inte alls.
Men det betyder inte att jag aldrig gör det, fast det är inte lika roligt att skriva om.
Mycket av tröttheten kom för övrigt efter att regelbundet ha börjat träna, så - så var det med det....

Har också hemmet fyllt av lättskötta växter, vattning var 14e dag är lagom för mig =)