måndag 7 januari 2013

Hundköp

Under jul och nyår fick jag mig en funderare ...

Varför köper man hund?

Det blir nog en del olika svar på den frågan, beroende på vilken situation man är i.
För att jag är uppväxt med hund. För att jag vill ha sällskap. För att jag vill ha en joggingkompis. För att det varit min dröm sedan jag var liten. För att jag är jägare och behöver en hund till småvilt, älgjakten. För att grannen har en och den är så gullig eller hundar har alltid intresserat mig och  jag har så mycket tid över och då kan jag aktivera och jobba med min hund.

Men visst blir jag ledsen när jag ser hundägare som inte har tid, lust eller ork att ta hand om sin hund. Framför allt blir jag ledsen över de som inte söker kunskap, går på kurser eller är ovilliga att lära sig av de som har rutin och kunskap. Det kan ju vara en granne en vän eller vem som helst egentligen.

Olika hundar är av olika raser, olika raser behöver olika stimulans för att de är avlade till att utföra olika sysslor. Hundar är indelade i gruppen så redan där kan man se vilken typ av hund som passar sin familj.
Jag har familj i olika åldrar, jag gillar att gå i skog och mark, jogga, jag vill kunna ta med mig min hund överallt, jag vill kunna släppa den lös, jag vill ta del av hundföreningsliv men inte på elitnivå men lydnadskurser och blodpårskurser tex (vilket jag iofs har gjort redan, men inte till en början). Jag vill inte ha en vakthund, inte en hund som skäller, inte en enmanshund, inte en för stor hund och inte en dvägras. Jag är lat när det gäller pälsvård och tycker inte om att det är hår överallt.
Därför skulle inte jag löpa en Gråhund tex.
Den passar inte min livsstil, inget märkvärdigt men väldigt viktigt för att hunden ska må bra hos mig.
Traditionellt har den varit gårdshund och vakthund. Tidigare användes gråhunden inte bara till jakt på älg utan även på exempelvis skogshöns och ekorre. Den är också lämpad för björnjakt.
Hunden är muskelstark och har ett kraftigt ståndskall. Den kan vara skarp och reserverad. Gråhunden är modig och energisk. Den har ett utpräglat jaktintresse.
Vi skulle inte få något utbyte av varandra.
Framför allt så har hunden inte valt att komma till mig utan det är jag som valt hunden och då är det mitt ansvar att se till att den trivs också. Så därför att det bra om man rannsakar sig själv.

Frågor man bör ställa till sig själv är:
Vilken hund passar min livsstil?
Var gillar jag?
Hur mycket tid har jag för en hund?
Vad har jag för ekonomi?
Kan jag ta med hunden till jobbet eller behöver jag hunddagis?
Det är olagligt att lämna en hund ensam i mer en 6 timmar så någon form av tillsyn behövs.
Kan jag och min hund få utbyte av varandra?

En uttråkad och inaktiv hund visar det på olika sätt. Den kan matvägra eller tvärtom blir mattjuvar, söker mat konstant och äter allt som går att äta och lite till. Den tuggar på möbler, den ylar av ensamhet, den är rastlös dvs svassar omkring konstant lägger sig lite här och där men får aldrig ro, den blir överviktig eller underviktig, den blir ledsen och vissa blir faktiskt sjuka. De signalerar ganska bra skulle jag säga.

Jag förstår inte varför vi människor inte förstår?




2 kommentarer:

Ingrid sa...

Dom är rara dom små liven ;0) Aladdin har aldrig bitit sönder något men han ligger och ser stygg ut.

~Ingrid

Helena sa...

Kloka ord som vanligt när du uttalar dig ;) <3