fredag 13 september 2013

Att ha Järnbrist...

Så förebygger du järnbrist

  Ät C-vitamin till varje måltid. C-vitamin underlättar upptaget av järn. Särskilt rikt på C-vitamin är vitkålssallad, paprika, apelsin, grapefrukt, spenat
och broccoli.
  Motionera. Då omsätter du mer energi. Du äter mer och får i dig mer järn.
  Ät varierat: Mycket grönsaker, fullkornsprodukter och baljväxter (linser, bönor, ärtor) och kött. Kött är viktigaste källan till järn.
  Kosten är bäst. Men tillskott med järn, som i en multivitamintablett, kan vara ett alternativ.
 Källa: Lena Hulthén, professor i klinisk näringslära.
 
Det här är ju inget nytt, och jag vågar påstå att jag äter av allt detta och lite till. Blodpudding, leverpastej på fullkornsbröd, jordgubbar, kött mm.
 
MEN jag hade Hb 73 i juni och det var ju katastrof lågt, på Sofiahemmet fick jag tre doser av järn direkt in i venen. Redan efter tredje dosen mådde jag så mycket bättre.
Det konstiga var ju att när de frågade hur jag mått egentligen så kunde jag inte sätta fingret på det. Jag har inte varit yr, haft huvudvärk eller så, men däremot ont i halsen och svårt att svälja mat, hög puls och domningar i benen. Då har det gått för långt enligt läkaren, så det var ju tur att jag tog mig i kragen och kontakta dem.
Nu måste jag få tag på tillskott som fungerar bra för mig. Får googla lite...
 

1 kommentar:

Ingrid sa...

Aha, tror det är ganska vanligt. Jag hade 67 i blodvärde när jag åkte in för en operation då upptäcktes det. Jag hade varit jättetrött men inte mycket mer...

Nej det blev ett hus uppe vid gamla kyrkan i Älvsbyn. Byggt 87 och renoverat på nedre plan. Övre plan ska de fixa till lite själva. Jättefint ska fota så du får se.

~Ingrid