fredag 27 september 2013

Svanar fastnar i fiskekrokar




Hela våren har vi matat och pratat med de vackra svanparet och deras fem ungar.

Igår såg jag att en unge var skadad.
Den hade en metrev och ett drag hängandes runt halsen. Den skrek och tittade på mig och sökte min hjälp, jag blev helt förtvivlad.
Syskonen fräste åt den troligen för att den inte kunde äta och var olycklig. Jag ringde viltjouren, de hade anmält händelsen till Solna kommun för två dagar sedan.  Jag ringde viltvårdare och frågade vad han kunde göra för ungen. Svaret jag fick var att han/de inte hade någon båt. 

Jag är mycket förvånad över att Solna stad inte har ngn båt att tillgå, Brunnsviken och Ekoparken är ju ganska stor.  Det händer ju säkert att djuren i vattnet far illa av olika slag och behöver tas om hand. Detta kan ju lätt avhjälpas genom ett samarbete med Stockholms kommun samt båtklubbarna i Brunnsviken. Det är ju inte så att Brunnsviken ligger öde på något sätt. Den utgör en oas för  många i länet.
Jag hade inte sagt något om den varit sjuk eller på något sätt inte utvecklats i den takt den skulle, det är livets hårda lag. Men när en människa satt en metrev runt halsen för att plåga ihjäl djuret; JA DÅ BANNE MIG MÅSTE SOLNA KOMMUN GÖRA EN INSATS!

I morse tog kundtjänst, en gullig tjej, kontakt med mig. Jag skrev in en felanmälan på Solnas hemsida när jag kom hem. Tjej ville veta var jag sett ungen. Jag talade om för henne att det vet djurvårdaren redan, den information fick han i onsdags av viltjouren och i torsdags av mig. Men han har ingen båt så han kan inget göra!

Jag satt på jobbet och håll tummarna hela dagen, men när jag fick samtal av mamma vid 10.30 att hon bara sett fyra ungar så blev jag ledsen och besviken. Ungen hade troligtvis dött under natten.
Så jävla tragiskt!

Och idag står det gubbar och metar efter stranden igen tillsammans med svanparet som tigger mat med sina ungar. Gubbarna kastar ut draget svanarna och hoppas på att få napp.  Om kroken fastnar i svanen så klipper de rätt och slätt av reven och struntar i problemet. Eller om draget fastnar i botten så gör de väl samma sak, och sedan kommer svanen och äter av gräset på botten och kroken fastnar i näbben, vilket hände förra året.


Jag har efterfrågat fiskeförbud på den här platsen vid Polska udden. Svanparet har vassruggen som sin hemvist och har alltid bygger bo där så jag anser att de ska få vara i fred. Gubbarna kan stå och kasta vid bryggorna istället. Det finns säkert viktigare saker att göra för viltvårdarna än att rädda svanar som har metrevar och krokar i näbbarna...

Fiskeförbud i Brunnsviken önskas!













1 kommentar:

Ingrid sa...

Men va FAN, jag skulle bli helt galen, kan man inte fånga ungen och hjälpa den själv? Det måste helt enkelt gå, stå på dig!!!!

~Ingrid