lördag 16 mars 2013

Hjälp av P4 trädgårdsmästare

Förra veckan så hade P4 hjälp av en trädgårdsmästare. Då fick man skicka in sin frågor om allt man funderade på när det gäller trädgården. Snabb som attan kastade jag iväg min tre akilles!
*SmultronSchersminen
*Honungsrosen
*Stäppsalvia både på Håtö och vid mammas stuga i finland, vi har liknaden tomt så borde trivas.

Din fråga:
 Jag har Smultronschersimer på rad, som en häck.
De planterades för 10 år sedan (men de var inte unga då utan de är omplanterade så jag vet inte hur gamla de är) alla överlevde iaf och jag har gallrat dem varje år, men jag får dem inte riktigt gröna och frodiga.
De blommar  sparsamt. Står de för soligt och för torrt tror du? De är planterade ovanför en mur i kanten mot gräsmattan. Bakom står stora tallar som skyddar mot morgon sol, men hela em står de i solen.
Har blivit besvarad av Ann-Catrin Thor: Hej! Du sätter virusfria vitlöksklyftor (utsäde köper du på gardencenter- inte i mataffären) på hösten! lycka till mvh AC Detta mail går inte att svara på!

Din fråga:
 Jag skulle vilja odla stäppsalvia i en backe på tomten. Backen är ganska torr och solig med några tallar. Vad tror du om det, vad bör jag lägga ut för jord?
Visst är de fleråriga?
Tacksam för din hjälp, Camilla
Har blivit besvarad av Ann-Catrin Thor: Hej stäppsalvian är torktålig och vill stå torrt om fötterna för att övervintra då det är en flerårig perenn. Blanda din skogsbackejord med lerjord och jord från säck (den billigaste du kan hitta) vattna tills salviorna etablerat sig på växtplatsen (ca 2 månader) mvh AC Detta mail går inte att svara på!

Din fråga:
 Hej, Jag har en honungsros (vet ej vad de heter mer än så).
Jag planterade den för 4 år sedan och den har blommat två ggr. Älven åt upp den en gång men efter det blommade den första gången. Den växer inte på höjden direkt och den är lite tunn.
Bör jag flytta på den, den står ganska nära en hus, sol/skugga och jag vet inte om den får tillräckligt med vatten?
Har blivit besvarad av Ann-Catrin Thor: Hej honungsrosen är mycket tålig- men det kan ju vara för torrt som du säger. Årsskotten brukar vara ett par meter på den. Det vet jag av egen erfarenhet.
Flytta eller vattna, glöm inte gödsla denna säsong gärna i maj-juni mvh AC Detta mail går inte att svara på!

Inga kommentarer: