tisdag 14 maj 2013

Fjärilen i magen har vaknat ...

Storforsen 
Nu när sommar och semester nalkas så får jag extra sug i magen.
Framför allt är det Norrbottens pärla och Åbolands skärgård som suger. Där jag var mycket som barn helt enkelt.
Vi har ju våran stuga i Norrtälje dit åker vi på helgerna, det är vårt eget och det känns skönt. Men när jag får packa min väska och bege mig till bergen i norr, höra Storforsens brus eller viken vid  Bisa, där min mormor föddes, det är något extra. Där har jag mina rötter där har jag min historia, de känner mig utan och innan, minnen som barn, då man var helt ärlig och okonstlad.
Då  man säger - jag kommer ihåg när du .... Eller - Kommer du ihåg när vi ...
Jag älskar det, att få fylla på med minnen från förr.


Dessa platser har en speciell plats i mitt hjärta, platserna är mina andningshål som speglar min själ. En storstadsjänta från Stockholm som vuxit upp med koskit mellan tårna, det är inte illa pinkat.
Moster Eijas hus
Mormor o morfars hus
Mattvättarberget Bisa

1 kommentar:

Ingrid sa...

Jag tror Storforsen längtar efter dig med, förhoppningsvis har den 2 meter tjocka isen på älven smält innan du dyker upp...men med säkerhet bara just precis innan.

~Ingrid