onsdag 11 mars 2009

Ananaspaj... som mitt kusinbarn älskar


Ananaspaj
Ingredienser
Portioner: 6-8

150 g smör
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 ägg
2 dl lätt crème fraiche (eller vanlig crème fraiche)
1 dl socker
3 tsk vaniljsocker
500 g krossad ananas

Gör så här
Blanda samman smör, socker, vetemjöl och bakpulver till en deg i matberedare. Tryck ut i en pajform, ca 24 cm i diameter. Låt vila i kylen i 30 min.
Rör ihop ägget, crème fraiche, socker och vaniljsocker. Blanda i avrunnen, krossad ananas.
Häll fyllningen i pajformen. Grädda i 200°C i mitten av ugnen i ca 25-30 minuter.
Servera pajen något avsvalnad med vaniljglass, lättvispad grädde el vaniljsås :)

1 kommentar:

Ingrid sa...

Den pajen ska jag prova, har gjort någon liknande med hallon en gång för länge sedan. Mums!

Ush nej, jag är väl rädd för att jag inte är så miljövänlig när det gäller Ramllösa kontra vanligt vatten. Vårt kranvatten smakar inte bra alls här i ödemarken.

~Livet i byn