söndag 5 februari 2012

Jordärtskockssoppa



Ingredienser
Beräknat för 4 portioner
3-4 st jordärtskockor
2-3 st potatisar
2 st Scharlottenlök, skivad
1 klyfta vitlök, skivad
2½ dl grädde
2 dl mjölk
4 dl vatten
0,5 dl vitt vin
2 msk Lantbuljong Renée Voltaire
Salt, peppar
Gör så här:
Skala skockorna och skär ner dem i mindre bitar. Lägg dem i vatten så att de inte blir missfärgade.
Fräs skockorna med löken och vitlöken i smör och olja.
Häll på vätskan och buljongen. Låt det sedan koka under lock i ca 20 minuter till dess att skockorna är mjuka. Mixa soppan lite grand, jag gillar inte när den är helt slät, men gör som du vill ha den.
Låt den koka upp ännu en gång och späd den eventuellt med mer mjölk. Smaksätt med salt och vit- och svartpeppar samt lite chili.
Falurågrut och ost med gurka och hela middagen är räddad!!
GOD SÖNDAG TILL ER ALLA <3

4 kommentarer:

Ingrid sa...

Antar att man kan byta ut kycklingbuljongen mot grönsaksbuljong. Jag ska i alla fall prova det.


~Ingrid

Ingrid sa...

Vart köper du den där sortens grönsaksbuljong du skrev om inne hos mig?

~Ingrid

Mille sa...

Renée Voltaires landbuljong köper du på ICA, Hemköp och säkert på Konsum också. De har ju även en webbshop :)

Ingrid sa...

Vilken tur för mig att jag inte bor i hyresrätt då ;0)

~Ingrid