torsdag 25 mars 2010

En regissör jag gillar....



Tim Burton är en säregen filmregissör. Dramatiska filmer med rätta karaktärer, färgsprakande svart, han får mig in i en värld där jag vill stanna.... länge.
Big Fish kommer jag nog aldrig att glömma. Det är vacker, oförutsägbar och lämnar en varm känsla som håller sig kvar länge.
Corps Bride var otroligt annorlunda och även den dramatisk.
Kalle & Chokladfabriken borde alla se, små som stora. Du får dig en tankeställare och sådant gillar jag. Johnny Depp gör inte saken sämre och han har en roll i många av Burtons filmer, Burton är också gudfar till Depps son, ja det var lite kuriosa... Alice i underlandet läste man som liten, men jag gillade inte den alls, kortarmén, den förvirrade vita kaninen...alla var så elaka. Men som filmversion var den bra, budskapet når fram, och det känns bra med kvinnliga hjältar. Edward Scissorhands, den var ju sorglig även om den fick mig att skratta lite då och då, de levde inte lyckliga i alla sina dagar...Nu ska jag hem och titta på Sweeney Todd, den är säkert lika bra som de andra, om inte bättre.
Summa kardemumma, Tim Burton I LIKE!

1 kommentar:

Ingrid sa...

Jag har bara sett Chokladfabriken av de som du nämner. Kankse borde jag kolla på de andra också. När man får tid att slå på tv:n vill säga.

~Livet i byn