torsdag 25 mars 2010

Löparskolan del 1 -Ja, du är en löpare!!


I måndags fick jag Fitness Magazine. Jag är medlem på Balance så det var väl därför.
Det fanns en massa bra reportage, bla om Martin Stenmarks cykeläventyr i Himalaya, 10dgr och 50 mil. Tror inte att det är något för mig. Vandringen till toppen av Kebnekaise var tillräckligt :)

En artikel var väldigt intressant. Den hette -Ja, du är en löpare! Alla kan löpträna, det gäller att fokusera på ett mätbart mål och inte gå ut för hårt. Jag satte upp ett mål: Kunna springa i minst 30 min före midsommar!
Jag har saknat löpningen i mitt liv. Anledning till att jag slutade var för att jag fick så ont i mina benhinnor och hälar.
Jag tränade enligt dag 1 på schemat och jisses vilken träningsvärk jag hade i tisdags, men på kvällen sprang jag ändå enligt dag 2. Vilade i onsdags och sprang efter dag 3 i går. Distansen var ju längre, men det kändes ok ändå. Nu ska jag vila i två dagar, på söndag ska jag träna enligt vecka 2 i träningsskola. Skriver upp den till er på måndag.
Häng med vetja, det är super kul och väldigt skönt och konditionen kommer att ligga på topp till sommaren.

Mitt mål är att springa i 10 km/h i 30 min, helt mer innan sommaren är slut.
Dag 1: Spring en min, gå en min.
Upprepa tio ggr, totalt 20-25 min.
Dag 2: Spring två min, gå en min.
Upprepa åtta ggr, totalt 24-28 min.
Dag 3: Spring fyra min, gå två min.
Upprepa fem ggr, totalt 30-36 min.

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag är ingen löpare, borde skämmas men jag får nöja mig med att gå fram...

Angående walk in closet: Men eller hur? Han borde sätta fart ;0) Han målade elementen i dag i morgon lördag blir det tapetsering. Men kanske skulle du sätta din snickare till karl i ett plan hit upp så det blev lite fart ;0)

~Livet i byn

Yvonne L sa...

Men springa är ju skittrist! :D Jag nöjer mig med mina långa hundpromenader...