onsdag 18 april 2012

Huden förändras...

Jag har en normal hud inte torr, bränner mig sällan eller aldrig, får inga direkt utslag eller annat. Jag behöver inte smörja in mig efter duschning och bad men jag gör det ibland om jag hittar en lotion som doftar gott...
På sommaren blir jag brun, lagom brun. Jag bränner mig inte och jag har nog aldrig flagat, jo kanske på axeln den gången vi var två veckor på Mallis och jag somnade...

Jag älskar sol och värme men vill inte sitta i direkt sol i för lång tid. Visst är det fint med bruna ben och armar men det finns ju brun utan sol som fixar det.

Förra veckan hittade jag en brun knöl bakom örat. Det tog två dagar innan jag vågade ringa läkaren och jag har inte sovit på fyra nätter.
I dag var jag där, han tog bort fläcken och berättade att det inte var något att oroa sig för. Lite bedövning och så var den borta!!
Men vad är det för något då frågar jag.
Doktorn ler och tittar lite från sidan och säger -Det är en åldersvårta, kallas även mjällvårta.
Jag utbriser mitt stora VAD en åldersvårta, vid min ålder??
Ja vissa har de redan vid 20-års ålder... svarar han och ler.
Ok jag ska inte gnälla, det kunde varit värre. Tänker på alla som går i ovisshet om knölar och annat som de har. Det är tufft att bli drabbad och man är totalt utlämnad i ovisshet. Tur vi har så bra läkare och forskning...

Nu är jag glad, SUPER GLAD! Studsade tillbaka till jobbet och nu ska riva av några timmar till och sedan blir det middag med grundskole-klasskamraterna :)

Ps. Han tog bort en fläck som jag hade i armhålan också, den har väl varit där i tusen år. Enligt sonen såg den ut som en fästing. Men nu är den också borta Ds.

3 kommentarer:

Ingrid sa...

Så klok du är som tar bort fläckarna oavsett vad de är. Ålderstecken tror jag inte på ;0) Men skönt att dom var ofarliga i alla fall, den turen har vi ju inte haft tyvärr. HUA!

~Ingrid

Helena sa...

Min läkare sa att det hette pensionärsvårta (hade en på ryggen)

Carinale sa...

Hej hej, då har du samma hudtyp som jag. Typ!
Bor i solen men bränner mig inte så ofta, eller inte alls.
Men efter att alltid ha haft en hud som är mer fet än torr så njuter jag av att solen torkar ut huden så att den känns torr istället för blank.

Jag har tagit bort åtskilliga leverfläckar genom åren. Ibland har jag varit tvärnojjig med dem men tackålov så har det aldig varit något fara.
Min läkare säger att en del har fler och andra färre men sant är att man får fler med åldern.
Vilket jag kan intyga :)