måndag 16 april 2012

Klätterhortensia... en latmansbuske :)


Älskar vita blommor, som systra mi i norr! Hon hade en fin Hortensia i en kruka, så skir och vacker.

Jag älskar klätter Hortensia, vill ha det på landet, men det har inte blivit av(har bara haft stugan i 10 år). Men såå fort jag vill plantera något så är sambon där och ska bygga. Bygga ut - bygga in - flytta dit och hit... och jag orkar/vill inte flytta på mina plantor och buskar.
Plantor behöver ju olika mycket ljus och olika jord så man kan ju inte bara flytta runt dem hur som helst..
I helgen var jag på Slottsträdgården och läste på klätterhortensian. Den är perfekt för mig, en riktig latmansbuske!! Jag har funderat lite på Rhododendron vid cykelförrådet, men jag vet inte, de känns så gamla på något sätt? Klätterhortensia kan både vara marktäckande och klätterväxt, så du kan välja fritt hur du vill ha den.

Hydrangea anomala ssp. petiolaris, Klätterhortensia
Ursprung: Japan, S Kurilerna, Sachalin, Korea, Taiwan.

Klätterhortensian kan också användas som prydnadsbuske, då den utvecklar sig till en ca 2 m hög, mycket tät sådan. Även som underplantering (marktäckare) är den ypperlig p.g.a. att grenarna rätt villigt slår rötter.

Klättrar med luftrötter. Bladen är glänsande gröna. Blommorna är i flata flockar, 15-25 cm i diameter, vita med en bred krans sterila kantblommor. Blomningen börjar 3-4 år efter planteringen.

Växten vill ha ett skyddat och lugnt läge, gärna mot en norrvägg och föredrar kalkfattig och mullrik jord. (Tillsätt naturell torv eller rododendronjord.) Vid planteringen bör man stöda plantan med käppar tills luftrötterna börjar utvecklas. Vattna väl under torrperioder. När klätterhortensian väl etablerat sig behöver den inte mycket uppmärksamhet. En väletablerad planta klättrar själv. Blommar på fjolårsskotten. Någon beskärning behövs normalt inte. (Vid behov: på våren).

BESKÄRNINGSRÅD:
Blommar på fjolårsskotten. Någon beskärning behövs normalt inte. (Vid behov: på våren).
Det kan ju inte vara bättre :)

2 kommentarer:

Helena sa...

Låter som om man bara ska ha denna buske :)

Anonym sa...

Hi nice site

http://www.rtfgrhr84kd.com/