fredag 27 maj 2011

... mot Håtö


I kväll blir det att åka ut till stugan. Pia med hundarna Pixi och Ida samt särbo Mats kommer med bussen. Ska möta dem vid Spillan halv 10 i kväll. Hoppas jag är vaken då?
Vädrets makter är inte med oss, det ösregnade i morse, blev faktiskt lite sur. Jag brukar inte bry mig om väder och vind, men vad faan! Om man är på landet med tre hundar och en bortriven altan vilket betyder att sand, lera och jord som legat under den gamla altanen nu är framme. Ja, ni har rätt... hundarna kommer ju att springa runt i leran och det kommer bli fint fint i stugan efter det......not!
Tur det är långhelg nästa helg för då blir det storstädning!
Men det kommer att blir super mysigt jag får lägga min städnoja åt sidan. Eller så får jag gå med moppen bakom varje individ... Ska fundera på det. Nej jag tror jag spelar monompol, kort, äter gott, går på långpromenader, badar finsk bastu med bästa finska väninnan Pia. Ser på en film på filmduk och projektor med västa bioljudet i lillstugan... härligt jue :)

Sparris och jordgubbssallad med halloumi
2 portioner

300 g jordgubbar, delade
200 g sparris, delad i mindre bitar
1 citron, skal och juice
1 msk honung
2 msk olja
Salt, peppar
50 g ruccola, grovt hackad
1 näve alfalfagroddar
250 g halloumi, skivad

Koka sparrisen i lättsaltat vatten 3-4 minuter. Häll av och lägg genast i en bunke isvatten så att kokningen avstannar, det gör att den får behålla sin fina färg och dessutom blir krispig och god.

Lägg jordgubbar och sparrisbitar i en skål tillsammans med finrivet citronskal och pressad citronsaft, olja, salt och peppar. Vänd ner ruccola och groddar. Fördela på tallrikar.

Stek halloumin i lite olja i en het panna, och fördela på salladen.

Jummie!

Inga kommentarer: