torsdag 19 maj 2011

Rabarber...


De första rabarberna är nu skördade, det blev god söt rabarberkräm av dem.

Delar med mig att en god dessert också när jag ändå är på gång.

Syltad rabarber - 4 personer
1,5 kg rabarber (skalade)
1 l vatten
1 l socker
1 st vaniljstång
Blanda vatten, socker och vaniljstång. Koka till en sockerlag.
Skala och skär rabarbern i tunna skivor. Slå på den varma sockerlagen, låt svalna i lagen.

Mascarponekräm - jag vet att jag är lite tjatig men jag fullkomligt älskar Mascarpone! Den är är en super lätt variant av den andra som jag gör.
250 gr kesella
250 gr mascarpone
vaniljsocker
florsocker
Blanda alla ingredienser till en slät kräm.

Flarn
50 gr smör (rumsvarmt)
50 gr äggvita (sist lite i taget)
50 gr florsocker (siktas i)
50 gr mjöl (siktas i)
malen kanel

Blanda alla ingredienserna. Pensla sedan ut tunt på en plåt och baka i ugn 185 grader i 6 minuter.

Lägg de syltade rabarberna i botten av en form och stryk ett slätt lager av mascarponekrämen och flarnbitar.

GOTT!!

4 kommentarer:

Yvonne L sa...

Jag orkar inte göra det där själv, kan du skicka hit lite... eller mycket?? :D

Mille sa...

Kön är lång när mascarponekrämen ska hällas upp i skålar. Ungarna tycker att jag ska lämna kvar hälften i bunken som de kan få....:)

Ingrid sa...

Skördade rabarber har vi med - MEN i slutet av Juni kanske om vi har tur!! Fuskigt ;0)

~Ingrid

Mille sa...

Du har ju allt det fina kvar här är det snart över... lite trist att det går så fort, jag vill att våren ska vara utdragen så att man hinner att njuta lääänge :)