torsdag 18 februari 2010

Den ultimata träningen...

Långfärdsskidor
Så länge det finns snö på marken har du fri tillgång till det säkraste, effektivaste och skönaste sättet att motionera på. Alltså, på med skidorna och ut i spåret!

Längdskidåkning är en ovanligt sund motionsform, påpekar Artur Forsberg, idrottsfysiolog vid Idrottshögskolan i Stockholm.

Längdskidåkning bygger upp konditionen och tränar mage, rygg, armar och ben. På så vis är det en väldigt "all-round" typ av motion. Dessutom är det ett effektivt sätt att bränna kalorier på. Tack vare att man fördelar ansträngningen på så många olika muskelgrupper orkar man hålla igång länge, trots den höga energiomsättningen.
Den mjuka rörelsen, där armar och ben harmonierar, gör skaderisken minimal.
Ska man ut och springa får man lätt ont i benen av alla stötar, men längdskidåkning på motionsnivå är i princip helt befriad från skador.
Med utförsåkning är situationen en helt annan, och tyvärr är det ju det jag gillar mest, men ska nu skola om mig och bli en uthållig längdskidåkare istället, ser framför mig när jag far fram över Brunnsviken med sikte mot jobbet i Norrtull :)

6 kommentarer:

Yvonne L sa...

Längdåkning är den enda typ av skidåkning jag ägnat mig åt, fast nu är det så länge sen jag åkte att jag inte kommer ihåg när det var. Men det var roligt kommer jag ihåg! ;0)

mille sa...

Ja visst är det.
Sedan är det ju ok att ta med sig matsäck, vilka idrotter har så? :)

Yvonne L sa...

Haha! Matsäcken hade jag glömt! Tänk dig det i hockeyrinken eller på handbollsplanen! :D

Anonym sa...

Jag har avskytt längdåkning ända sedan högstadiets idrottstimmar. I år har jag dock kommit på mig själv med att längta efter det? Nåja. Inga skidor finns, men däremot gåstavar. :D
/Annika

Kia sa...

Ammeh! Mill, vad gör du!!??!! Sommarprofil. Blir det någonsin sommar igen?
Finfin blogg du har!

Ingrid sa...

Jag har åkt massor av längåkning i mina dagar. Tyvärr hetsad av min kära far att tävla. Innan jag kunde gå stod jag på skidorna...men nu är det typ 20 år sedan jag provade sist.

Vågar väl knappast berätta att i vår skog på baksidan av huset har vi ett upplyst längdspår - Älvsbyns bäst!!

~Livet i byn