måndag 22 februari 2010

Stockholmarna uppmanas att stanna hemma...

Den fallande snön fortsätter att ställa till problem. På SL:s hemsida uppmanas resenärer att stanna hemma eller åtminstone undvika rusningstrafik. All tunnelbanetrafik ovan jord är inställd och ersätts bara med buss i begränsad omfattning. Pendeltågen går var 30 min, om de går över huvudtaget?
Jag börjande gå till jobbet, men efter 200 meter i -22 grader så frös Novas tassar ganska omgående, så det var bara att ta sig hem igen och sätta sig i bilen. Det tog 40 min att köra 7 km!!
Sverige är ju ett land som ligger på norra halvklotet, vilket innebär kyla, nederbörd i form av regn och snö, framför allt snö. Men varje år lamslås Sl, Sj och företag som ansvarar för snöröjningen.
Jag har vänner norröver och ingen klagar på att de inte kommer fram, snöröjningen är exeplarisk och då talar vi om milsvida sträckor i norrland.
Var i Åre för någon vecka sedan och där var det plogat och snyggt, är ju inte van att trottoaren plogas, så det kändes tryggt att ta sig fram på dem istället för att sicksacka mellan bilarna, som vi gör i Stockholm.
Pratade med en granne i morse, ett äldre par, de har varit ute 4 ggr sedan nyår. De kommer inte över vallarna och är rädda för att ramla på de oplogade, osandade vägarna som vi har. De får beställa matleveranser och hämtmat, och sitter alltså hemma och inväntar våren...
Tragiskt!!

3 kommentarer:

Yvonne L sa...

Det verkar som om vi i Eskilstuna - i alla fall i centrum - har riktigt bra snöröjning i jämförelse med er. Nog för att folk klagar här också, men efter senaste snön som kom så har de fått undan snön riktigt bra tycker jag. Men jag förstår äldre som inte vill ge sig ut av rädsla för att ramla omkull.

Så här kallt är inte roligt för hundtassar! Higgins gillar ju snön och vill egentligen gå längre än vad jag låter honom göra. Men om han får total köldkramp i tassarna orkar jag faktiskt inte bära honom hur långt som helst för att ta mig hem.

mille sa...

När termometern visar -15 och mer då är Nova en fryslort så hon gör det hon ska, fort som 17 och sedan vill hon in.
I går var det -13 och då gick vi en långpromenad i Slottparken, och det gick bra. Men idag kom vi inte så långt, som sagt.
Och precis som du skriver så bär man ju inte en 15-kilos hur långt som helst. hua!!
-:)

Kia sa...

Jaaaaa! Fint på bloggen. Snö är fint att titta på. Inte att skotta.
Kram på dig