söndag 3 januari 2010

Båtluffar i Grekland 2006

Så det blir till att fixa med företaget och kolla film, Kapten Corellis Mandolin.
Den filmen är inspelad på ön Kefalonia i Grekland.
Där luffade vi runt sommaren 2007, det är en vacker ö, med många härliga stränder.
Den 10 juni 2007 flög vi fr Arlanda till Zakinthos, dottern slutade åttan och sonen sexan. Vi hade packat våra ryggsäckar och det här var en två-veckors utmaning för oss.
Framme i Zakinthos så fick vi reda på att det inte fanns kommunala bussar, så vi satte oss i taxin och sade, kör oss till ett trevligt vandrarhem söderut, för vi skulle sedan vidare till Kefalonia. Efter 1 timmes taxifärd kom vi till Alikanaz, där bodde vi i 3 nätter.
Från Korithi tog vi båten över till Kafalonia.
När vi kom fram så var det bäcksvart ute, inga lampor och fullt med ögon som tittade på oss från alla djur som satt i dikena. Vi trodde ju att det skulle stå gummor vid hamnen och erbjuda oss logi, men inte en själ syntes. Så vi började att gå, med våra flippflop och tunga ryggsäckar. Tur att man har en stor man och positiva barn, till slut så hittade vi ett skylt Room, men tyvärr hade de inte öppnat för säsongen, så de rekommenderade oss till ett hotell 2 km norrut.
Vi forsatte vår färd, och då såg vi ljus från hotellet, klampade in där vi 23-tiden på kvällen och fick ett underbart rum, men havsutsigt, badkar och underbar frukost. Där stannande vi i fyra nätter och levde lyxliv....

Ingrid sa...

Krya på er nu, inte kul med förkylning!!

~Livet i byn

Yvonne L sa...

Det låter som en riktigt mysig semester! Det finns så många fina grekiska små öar, och de gånger jag varit där har jag aldrig varit med om regn. I alla fall kan jag inte komma ihåg något regn....

Hoppas förkylningen ger med sig, det verkar ju onödigt att inleda året med sånt!

mille sa...

Mina nyårslöften var ju helt andra, typ träna och äta lite mer hälso... inte starta med en dunderförkylning, urk!!

Helena sa...

Men du kan ju alltid ta tag i ditt nyårslöfte när du blivit frisk. Hoppas att du piggar på dig snart. GOTT NYTT till er alla

mille sa...

Så sant Helena, men man blir ju lite däven, när man mår så här. Dessutom flagar jag runt näsan...:(

Ewa sa...

Å, det här var precis det man behövde höra för att känna sig litte varmare än sån här kall vinterdag. Jag längtar verkliogen till värmen. Nii verkar ha haft en jättemysig semester den där gången också! Blir det Grekland i år också? God Fortsättning! Kram/Ewa

mille sa...

Vet du, kan skulle vilja åka till Portugal i år, Estoril. Patrik och jag förlovade oss där för 20 år sedan, så det skulle vara kul att åka dit igen :)