måndag 13 september 2010

Handledarkursen avklarad...

Igår var jag och sonen på handledarkurs. Det var mycket intressant och lärorikt. Vi fick oss en del tankeställare... Olycksstatistiken för pojkar mellan 19-25 år är ju katastrofalt hög!!! Usch nu vill man ju inte att barnen ska vara i trafiken över huvudtaget, vad är då ett jobb i alperna mot att ge sig ut i trafiken??
Sedan ökar ju fall med förare som tagit droger och alkohol. Jag blir helt galen när jag hör att man sätter sig i bilen efter att ha druckit alkohol!! Vad är det med folk egentligen, varför kan man inte dricka vatten om det nu är så viktigt att man ska köra? Vi fick några handfasta tips om hur man ska stoppa en person som druckit alkohol.
* Gömma bilnycklarna
* Bjuda på taxi
* Erbjud personen att sova kvar
* Proppa igen avgasröret
* Ringa polisen
* Använd "The force"...alla sätt är bra utom de dåliga.
Vi fick även se en film som cirkulerat ett tag och som gör en lika illa berörd varje gång man ser den.

3 kommentarer:

Diversifierad sa...

Kolla in det här klippet också... Drive safe

Yvonne L sa...

Det är totalt obegripligt hur man ens kan tänka tanken att sätta sig bakom ratten efter att ha druckit alkohol!!

Mille sa...

När jag såg den senaste filmen så blev jag helt tom. Tom i kropp och själ. Det är så hemska bilder man får se. Hur i h-vete kör folk egentligen??
Förr var man orolig för att barnen skulle röka, dricka, hamna i knasiga gäng, bli mobbade, bli mobbare osv. Nu ska man behöva oroa sig för att de beger sig ut i trafiken, usch!!
Men så är ju mitt mellannamn "Oroad" också...