torsdag 8 juli 2010

Löpträning

Uppvärmning
14 min
2km
Fartlek
20-21 min
3km
Fartlek
20-21 min
3km
Nedvarvning
7-8 min
1km

Fartlek
Här springer vi en bestämd totaltid, där vi "leker" med farten. Anpassa till terrängen och kör bitvis hårdare avsnitt där du håller långintervallfart. Beroende på vad som passar dig bäst, använd klocka eller förrändringarna i terrängen. Öka till exempel farten mellan två lyktstolpar, eller öka uppför en backe. Variera hur länge du håller fartökningen. De snabbare partierna kan variera mellan 20 sek upp till 6 minuter, välj själv. Mellan de hårdare farterna, joggar du lite saktare än distansfart och halva fartiden upp till lika lång tid som du körde fortare, eller helt enkelt så lång tid som du behöver för att vara redo för snabb löpning igen.

Tänkte avsluta det hela med ett dopp i det gröna. Ja det går ju inte säga blå, för Brunnsviken är inte blå :(

3 kommentarer:

Petra sa...

Det där är ju redan 8km. Milen blir en baggis som sagt!

Ingrid sa...

Men hallå tänker du ta död på dig själv innan vi träffas ;0)

~Livet i byn

Mille sa...

Jag tar pauser emellanåt, så jag springer ju inte hela tiden. Det förmodas man ju göra på tjejmilen.
Jaja, har inte sprungit ännu, återkommer i morgon med besked om jag klarade av det eller inte...