fredag 16 november 2012

I kväll blir det Champagneost


Ost fungerar som förrätt, mellanrätt och dessert!
Ost passar inte bara som ostbricka eller avslutning på middagen. Den blir lätt en förrätt eller mellanrätt. En klassiker är honungsgratinerad getost på toast med lite sallad. En annan är rödbetor slungade med getostsmör. Bitar av brieost gratinerade med mango chutney och en aning curry gillar jag också. Rätter som fungerar lika bra på ett buffébord.
 
Föredrar hårda ostar så som Gruyere, Manchego, Parmesan, Cheddar, Västerbotten och Brännvinsost. Morbier, osten med lilla sotranden är ingen favorit men jag är glad att jag testade. Brie följer väl också med hem ibland, men mer och mer sällan.
I kväll väntar som sagt, Champagneosten i kylen. Jag återkommer med med information om vad jag tyckte om den.
Nej, det blir inget vin, jag föredrar the eller vanligt vatten faktiskt. Många säger att osten får vinet att bubbla av glädje, och så är det säkert också men the är inte dumt det heller.
 
Hoppas att ni alla får en mysig och vilosam fredagkväll, det ska jag ha - kram
 
 
 
 

1 kommentar:

Ingrid sa...

Spännande med osten, har aldrig hört talas om den här hos oss. Lova berätta hur den var.

~Ingrid