fredag 9 november 2012

Jordärtsskockssoppa...

Jo jag vet, det är världens längsta namn. Men acks så gott!

Jag planterade 10 stycken i våras (de hade jag fått av David min arbetskamrat). Jag köpte en pallkrage, tog bort gräsmattan, sedan fyllde jag den med jord. Jag hade läst att Skockorna gärna breder ut sig över hela tomten om de kan, och det ville jag ju inte.
De växte och blev stora, säkert 2½ meter höga med söta gula blommor. Bra insynsskydd måste jag säga.
I helgen så skördade vi dem och vi fick säkert ett 40 tal skockor, så himla kul!!
Vi har ätit potatismos med skockor. Skocksoppa två omgångar och jag kommer nog göra en till inom snar framtid. Funderar på att ha en bubbelafton för några tjejer och då vore det kul att få bjuda på egen odlad mat.

Milles Skocksoppa (4 pers)

Smör i grytan
Strimla 2 st scharlottenlökar och bryn sakta, de ska inte få färg bara svettas en stund.
Skala och tärna 4 potatisar, och 8 skockor, lägg dem i pannan. (potatis och skockor ska vara jämnstora)
Rör om och låt bryna lite.
Häll över 1 liter vatten samt 2 msk Renee Voltaires lantbuljong, lite chili och vitpeppar.
Låt koka tills skockor och potatis är mjuka.
Häll över en 2-3 dl grädde.
Sedan tar jag en potatisstöd och gör bitarna lite mindre bara. Vissa mixar soppan så den blir slät.

1 kommentar:

Tina sa...

Å vad kul!
Jag planterade ett gäng för en månad sedan eller så - hoppas på att slippa se grannarna i sommar och att äta gott nästa vinter :0)
Superspännande!