tisdag 11 januari 2011

Hennes blick...

Novas blick är rar och ärlig, frågande och uppmuntrande...
Nova får nog ganska oroliga blickar tillbaka, ja ibland i alla fall. Hon ser dem ju först, jag ser dem lite senare... Jag nästan hoppas att de ska säga något så att jag får säga, vill du klappa henne? Då brukar personen mjukna och sedan kommer alla frågor.
Blickar är också en anledning till att jag inte kommer att sätta på henne nithalsband. Fick höra en historia av en kille som jobbar på Bromma Zoo en gång. Jag var där för att prova en valpsele till Nova.
Tänk dig hunden som ett barn, om den får snälla rar blickar och mycket gos så kommer den älska hela världen.
Sätter du på henne nitar, kamoflagekläder- eller sele så kommer världen se på henne med helt annan blick. Så sant!
Nova har bara rosa, rött och gulligullkoppel och halsband...
Hennes blick...
Klicka på länken och läs den rara artikeln.

3 kommentarer:

Ingrid sa...

Ja det kanske ligger något i det...men hon ser farlig ut ;0) Jag vet ju att så inte är fallet och fast man är van hundägare sitter mycekt inpräntat i det man läst via pressen.

Tror nog att en cocker många gånger är farligare och lika ofta kommer i orätta händer på grund av deras gulliga utseende.

Hälsningar från oss alla i Mallorca, Ingrid

Mille sa...

Du har så rätt. Det är oftast hundägare som reagerar på rasen ... De som klappar först utan att fråga om varken ras eller annat är pensionärer, eller i äldre personer iaf.
Visst har nästan de flesta större förtroende för andra raser än just kamphundsraser, men som sagt om det fanns färre idioter som köpte en ras för att se tuff ut, så skulle de ju inte ha så dåligt rykte heller.
Som man bäddar får man ligga och vi andra får tyvärr en skopa vi också.
Kram till er alla i värmen, hoppas pappa B känner sig bättre så att mamma B kan se ljust på den kommande våren. Kram <3

Tina sa...

Så klokt skrivet!
Jag kör på samma som du - gulligull och puttinutt - både för att jag gillar det bättre än det där tuffa, och för att det bättre speglar mina hundars personligheter.
I det fallet struntar jag INTE i vad andra människor tycker - det kan jag göra med så mycket annat.
Kram!