torsdag 20 januari 2011

Museum med mina systerbarn


I lördags så hade jag en heldag med E och E. Det är två flickor på 10 resp 7½ år. Vi åkte till Cosmonova och tittade på filmen om havet. Efter det åt vi lunch på restaurangen. Jr E tog Köttbullar, brunsås, lingon och potatismos. Sr E tog kycklingspett, potatisklyftor och tomatsallad. Jag åt en fisksoppa med aoli. Lunchen var väldigt läcker och vi satt och mös en bra stund. Smakade av varandra och skrattade åt personalen som dansade runt med brickorna.
Mätta och belåtna gick vi in på sinnenas värld, vi gick genom det mörka rummet 10 gånger, kände på kallt och varmt, hoppade lika långt som gräshoppan och gissade lukter. Efter gick vi för att se på människorna med hår. Ja det var väldigt intressant för de var ju nakna?! E jr tyckte nog först att så kan man väl inte se ut, men när jag berättade att pälsen skyddade dem från kyla och värme och att det inte fanns affärer att handla kläder i på den tiden, ja då förstod hon. Det där är i alla fall en mamma för hon har bröst! Annars var de ju ganska lika i ansiktet tyckte de.
Efter fyra timmar så var vi ganska trötta, då skjutsade jag hem flickorna till syrran. Syrran och jag avslutade eftermiddagen med ett Zumbapass och sedan plattade hon mitt hår, kände mig jätte fin..
Hur många kilo krill (5 sm kräftdjur) äter en Blåvalshona per dygn?
1. 1000-3000 kg
2. 6000-8000 kg
3. 10000-12000 kg

Inga kommentarer: