måndag 26 april 2010

Blodspårskurs...


Det är inte lätt att få plats på blodspårskurs.
Jag vet inte om det är få arrangörer el om det är jag som är trögstartad men så fort jag hittar en kurs så är den fullbokad.
I höstas så skickade jag in en intresseanmälan till Sirius hundcenter. Vad glad jag blev när Cissi ringde och frågade om jag fortfarande var intresserad.
Första dagen hade vi teori. Vi satt i ett garage och fikade, antecknade, lyssnade och presenterade oss för varandra. I gruppen finns Nova, en Dansk-svensk gårdshund, en Golden retriever och en Grosser schweizer sennenhund. Alldeles lagom många och med väldigt olika bakrunder...
Andra tillfället fick vi lägga ut två spår efter konstens alla regler. Ett på 25-30 meter som var helt rakt och ett annat som slutade med en böj.
Det droppades blod, klöven skulle dras och snitslar skulle sättas fast...jag glömde inte något, förutom att gå rakt? Jisses vad svårt det var, men nästa gång vet jag att jag ska titta upp lite då och då för att hålla lite koll på vart jag går.
Tredje tillfället blev det ett längre spår på 80-100 meter med en vinkel på mitten, det var spännande. Nova löste uppgiften med bravur, duktig flicka :)
Nova tycker att det är lite läskigt med blod. Öronen är bakåtstrukna och svansen är tätt mot rumpan, men när hon hittat till klöven så är det kul, den vill hon gärna bära ända hem och äta upp om hon får.

3 kommentarer:

Helena sa...

Vi håller tummar och klor i Sollentuna. Det här fixar ni

Yvonne L sa...

Spännande! Higgins får nöja sig med att hitta egna spår när vi är ute, men han verkar rätt nöjd ändå! ;0)

Mille sa...

Cockrar brukar vara riktigt duktiga på detta, testa någongång :)