måndag 5 mars 2012

Sticka=meditera


Min mamma är en hejare på att sticka!
Hon stickar allt, strumpor, vantar, tröjor, mössor, klänningar yes you name it!
Jag beställer på nätet och årets skörd har varit fantastisk.
Jag fick en halsduk, mössa och knästrumpor i Alpaca, super mjukt och varmt. Dotterna har fått det i lila. Sonen och sambon har fått pippi-raggisar, de är också super fina...
För mamma är ju detta en form av meditation har jag förstått. Hon fyller på med energi när hon sitter där med nystan och stickor. Mäter, drar upp, stickar igen, hmm-ar, och drar upp igen. Så håller hon på och inte en suck av otålighet eller irritation hörs, hon stormtrivs helt enkelt.
När vi var små så satt hon i en fåtölj och stickade mest hela kvällarna, ja om hon inte bakade bullar och bröd då. Tv var det inte tal om, radio däremot.
Hon beställde stora nystan som vi fick sättar armarna i så att hon fick till små nystan. Vi hade kläm på det där så att det skulle gå smidigt.
Armarna ut från sidorna, veva sakta medans tråden dras. Du fick inte spreta med fingrarna för då hakade det upp sig och nystanet blev alldeles för spänt och då var det fara och färde. Nej försiktigt med känsla och kärlek skulle det vara....

3 kommentarer:

Ingrid sa...

Inte dumt att ha en stickande moder i familjen. Pippiraggisar låter underbart fint.

~Ingrid

Petra sa...

Meditation är det säkert. Min Farmor stickar fortfarande. Nästa gång fyller hon 100.

Mille sa...

Jag ska också sätta igång igen, saknar det verkligen...