måndag 28 mars 2011

Barndomsminnen...


Min morbror, som naturligtvis heter Pekka, är en hejare på att baka blåbärskaka. De är så goda så det finns inga ord. I dag ringde dottern och frågade om jag hade något recept? Någon på hennes jobb hade frågat om vi gjorde dessa hemma.
Neeej vi gör vanlig blåbärspaj, sade hon. Men när hon frågade mig så visste jag ju precis vad hon menade. Oj vad sugen jag blev på denna goda kaka.
I kväll ska här bakas!

Finsk Blåbärskaka ca 24 bitar

100 margarin eller smör
5 dl mjölk
50 g jäst
½ tsk salt
1 - 1½ dl socker
ca 1,3 L vetemjöl
2 pkt (á 250 g) djupfrysta blåbär
1 msk socker 3 msk potatismjöl
1 ägg

Smält matfettet, blanda i mjölken och värm tills blandningen blir ljummen, ca 37 grader C.
Lös jästen i blandningen.
Tillsätt salt, socker och det mesta av mjölet.
Tillsätt så mycket mjöl att degen släpper bunken.
Låt jäsa under duk 30-40 min.
Knåda degen smidig med resten av mjölet.
Ta undan 1/4 av degen till galler.
Kavla resten så att den passar till långpannans botten och kant.
Varva bär och socker på degen i långpannan, strö på potatismjöl.
Kavla degresterna och sporra eller skär smala remsor att göra gallerlock av.
Lägg på gallret ganska lätt och låt kakan jäsa 15 min.
Pensla vetedegen med uppvispat ägg.
Grädda kakan på första falsen nerifrån i 200 grader,
i 20 min.

1 kommentar:

Gudmor sa...

Åhhhh tack för receptet den här gjorde alltid min mamma så nu får jag se till att föra traditonen vidare till de mina.

kram yvonne gudmor